1403/05/22
برگزاری نشست تخصصی رتبه بندی و کاربردهای آن در بازار سرمایه، بیمه و بانک

برهان برگزار کرد: نشست تخصصی رتبه‌بندی و کاربردهای آن در بازار سرمایه ، صنعت بیمه و نظام بانکی کشور

برگزاری نشست تخصصی رتبه‌بندی و کاربردهای آن در بازار سرمایه ، صنعت بیمه و نظام بانکی کشور توسط شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان


شرکت رتبه‌بندی اعتبار برهان به عنوان اولین شرکت رتبه‌بندی در کشور با همکاری مرکز مالی ایران همزمان با برگزاری شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی ، نشست تخصصی رتبه‌بندی و کاربردهای آن در بازار سرمایه ، صنعت بیمه و نظام بانکی کشور را با حضور فعالان صنعت مالی برگزار نمود .


بر اساس این گزارش، این نشست در محل برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (صنعت مالی) در سالن همایش‌های ساختمان خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گردید.

جناب آقای دکتر بنیادی نائینی معاون توسعه و نوآوری و عضو هیئت عامل بیمه مرکزی

جناب آقای دکتر ناصر پور عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار

جناب آقای دکتر معصومی معاون اداره مطالعات و مقررات بانک مرکزی

جناب آقای دکتر روشن قلب مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار

جناب آقای دکتر محسنی مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان

جناب آقای دکتر قهرمانی معاونت نظارت بر ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران

جزو اعضای هئیت علمی نشست تخصصی فوق بودند.


در حاشیه نمایشگاه صنعت مالی، نشست تخصصی رتبه‌­بندی اعتباری و کاربردهای آن با همکاری شرکت رتبه‌­بندی اعتباری برهان و مرکز مالی ایران برگزار شد. در این نشست آقای دکتر محسنی مدیرعامل شرکت رتبه­‌بندی اعتباری برهان، آقای قهرمانی معاون نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار تهران و آقای معصومی معاون اداره مطالعات و مقرّرات بانک مرکزی به  ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدای جلسه آقای دکتر محسنی سابقه‌­ای از رتبه­‌بندی اعتباری در کشورهای مختلف ارائه نمود و اظهار داشت که با توجه به عقب افتادگی ایران در این زمینه حتّی در مقایسه با کشورهای مشابه، لازم است با الزام یا تشویق رتبه‌­بندی در ایران، این فاصله با سرعت بیشتری کاهش یابد. وی همچنین عنوان داشت که تحت نظارتِ سازمان بورس بودنِ مؤسسات رتبه‌­بندی، نباید این تصوّر را به وجود آورد که حوزه فعالیّت این مؤسسات فقط محدود به بازار سرمایه است؛ بلکه باید از خدمات این مؤسسات در همه بازارهای مالی از جمله نظام بانکی و بیمه نیز استفاده شود. همچنین وی خواستار تعیین مرز بین رتبه‌­بندی اعتباری و اعتبارسنجی در قوانین و مقرّرات کشور شد.

در این جلسه آقای معصومی معاون اداره مطالعات و مقرّرات بانک مرکزی در خصوص مقرّرات مصوبِ بانک مرکزی در زمینۀ استفاده از خدمات رتبه‌­بندی اعتباری در نظام بانکی، توضیحاتی ارائه داد. بر اساس توضیحات ایشان، متقاضیان اعتبارات بانکی بیش از 100 میلیارد تومان ملزم به رتبه­‌بندی اعتباری می‌­باشند. همچنین طبق مقرّرات جاری، از رتبه‌­بندی اعتباری اعتبارگیرندگان در تعیین کفایت سرمایه بانک‌­ها استفاده می‌­شود.

آقای قهرمانی معاون نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار تهران نیز سخنران بعدی این نشست بود که در خصوص استفاده از رتبه­‌بندی اعتباری در بورس تهران،  توضیحاتی ارائه داد. وی اظهار داشت که هم اکنون برای پذیرش شرکت­‌های پروژه، این شرکت­ها باید رتبه­‌بندی اعتباری شوند تا ریسک‌های مختلف آن­ها روشن شود. ریسک احداث، شامل احتمال اتمام پروژه در چارچوب زمانی و هزینه­‌های  پیش­‌بینی شده برای پروژه است و ریسک بهره‌­برداری نیز احتمال تطبیق عملکرد پروژه با عملکرد پیش­‌بینی شده و وصول به اهداف مالی برنامه‌­ریزی شده را دربر دارد که این ریسک­‌ها باید در گزارش رتبه‌­بندی درج شده و به اطلاع هیأت‌­مدیره برسد.

آقای قهرمانی در ادامه ضمن اشاره به رتبه­‌بندی شرکت­‌های پذیرفته شده از نظر رعایت حاکمیت شرکتی، اظهار داشت که این امر به عهده مؤسسات حسابرسی گذاشته شده و براساس توافق اخیر هیأت‌­مدیره سازمان بورس، شرکت­‌های رتبه­‌بندی اعتباری نیز می­‌توانند این رتبه­‌بندی را انجام دهند. در این زمینه آقای دکتر محسنی مدیرعامل شرکت رتبه­‌بندی اعتباری برهان توضیح داد که چک لیست تهیه شده توسط سازمان بورس برای رتبه­‌بندیِ حاکمیت شرکتی به میزان زیادی شامل بررسی‌­های شکلی است و شرکت برهان درخواست دارد به تدریج بررسی‌­های محتوایی نیز به چک لیست یادشده اضافه شود. وی ادامه داد که در برخی کشورها، تابلوهایی در بورس­ها  تشکیل شده است و شرکت‌­هایی که رتبه بالایی از نظر رعایت اصول حاکمیت شرکتی، زیست محیطی و ایفای مسئولیت­‌های اجتماعی دریافت می­کنند در این تابلوها فهرست می‌­شوند.  با فهرست کردن این شرکت‌­ها در تابلوهای مجزا،  به سرمایه­‌گذاران این علامت داده می­‌شود که شرکت­‌های یاد شده از پایداری بیشتری برخوردارند و به این ترتیب باعث افزایش علاقه سرمایه‌­گذاران به شرکت­‌های مذکور می­‌شوند که هزینه تامین مالی آن شرکت­‌ها را کاهش می‌­دهد.

در ادامه آقای دکتر محسنی گفت که طبق مقرّرات جدید شرکت فرابورس ایران، ارتقاء یک شرکت از یک تابلو به تابلوی بالاتر، منوط به رتبه‌­بندی اعتباری آن شرکت شده است. وی همچنین اظهار داشت که میزان وثیقه عرضه‌­کنندگان کالا و اوراق سلف در بورس کالا می‌­تواند بر اساس رتبه اعتباری عرضه­‌کنندگان تعیین شود.

سپس برخی از شیوه‌­نامه­‌های شرکت رتبه‌­بندی اعتباری برهان در خصوص رتبه‌­بندی شرکت‌­های تولیدی و خدماتیِ غیرمالی و شرکت­‌های پروژه و شیوه‌­نامه درجه‌­بندی عملکرد و رتبه­‌بندیِ کیفیتِ مدیریتِ صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری، با جزئیات بیشتری مطرح و به سؤالات حاضرین درجلسه پاسخ داده شد.

آخرین اخبار برهانمشاهده همه