مطابق بند (ت) مادۀ 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392/10/03، وزارت صمت موظف شده است که سامانۀ یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری را برای تجارت داخلی و خارجی ایجاد نماید. در ماده 4 آیین نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون یادشده، کارکرد سامانه «کنترل رشته و میزان فعالیت کارتهای بازرگانی متناسب با رتبه اعتباری هر بازرگان» بیان شده و وزارتخانه مذکور موظف به تهیه، تنظیم و اعلام شاخصهای موردنیاز شده است که دستورالعمل این سامانه نیز به شماره 121942 / 60 مورخ 1397/5/10 به دستگاههای ذیربط از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یکی از همکاران اصلی آن وزارتخانه در ایجاد این سامانه ابلاغ شده است.
بر اساس الزامات قانونی فوقالذکر وزارت صمت "دستورالعمل شاخصهای سامانۀ یکپارچۀ اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری" را تدوین نموده است. مرکز توسعۀ تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صمت، برای اجرای این دستورالعمل، سامانهای را طراحی کرده است. طبق این دستورالعمل، چهار حوزۀ کلی: شامل مسئولیتپذیری، وضعیت مالی، وضعیت کسب وکار-کمی و وضعیت
کسب وکار-کیفی، در رتبهبندی فعال اقتصادی لحاظ میشود. طبق ماده 5 دستورالعمل شاخصهای سامانه و صورتجلسات کارگروه تبصره آن، ارزیابی شاخصهای حوزه کسب و کار- کیفی به موسسات رتبهبندی سپرده شده است. سایر حوزههای یاد شده، با استفاده از سامانۀ طراحی شده، توسط مرکز توسعۀ تجارت الکترونیکی ارزیابی میشوند و نهایتاً، نتایج این دو ارزیابی با یکدیگر تجمیع میشوند.