1401-07-20

واحد مطالعات کلان شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان، گزارش بررسی‌های خود در زمینه اقتصاد کلان را در مرداد سال ۱۴۰۱ منتشر کرد


برای دانلود به صورت PDF اینجا را کلیک کنید

معیار

مرداد1401

تیر 1401

تغییر

مرداد 1400

تغییر

نرخ ارز

 (ریال/دلار آمریکا)

293,500

319,500

8-%

272,500

%8

قیمت نفت 

(دلار/ بشکه نفت)

97

103

6-%

65

%49

قیمت سکه طرح جدید (ریال)

135,620,000

148,100,000

8-%

114,020,000

%19

قیمت اونس طلا 

(دلار / انس)

1،736

1,724

%1

1,781

3-%

قیمت جهانی مس

(دلار / تن)

8,051

7,411

%9

9,057

11-%

قیمت جهانی روی 

(دلار/تن)

3,510

2,994

%17

2,934

%20

قیمت جهانی آلومینیوم 

(دلار / تن)

2,395

2,469

3-%

2,466

2.86-%

شاخص کل بورس

1,424,497

1,471,898

3-%

1,515,483

6-%

شاخص کل فرابورس

18,990

19,540

3-%

21,877

13-%

نرخ تورم سالانه

%41.5

%40.5

%1

%45

4-%







بخش اول:

بررسی بازارهای کالایی


قیمت نفت برنت 

انتشار اخبار مثبت در خصوص مذاکرات برجام همراه با انتشار آمارهای ضعیف اقتصاد جهانی چین و نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی باعث شد که قیمت نفت در ماه گذشته برای مقاطعی به کمترین سطوح قیمتی هفت ماه اخیر کاهش یابد.  

قیمت

مقدار در ماه مورد بررسی

مقدار در ماه قبل

درصد تغییر

نفت (دلار به ازای هر بشکه)

97

103

6-%

 

قیمت  انس طلا 

امید به بهبود وضعیت تورم در آمریکا باعث شد فعالان بازار انتظار داشته باشند، فدرال رزرو با شتاب کمتری نسبت به افزایش نرخ بهره اقدام کند. این امر باعث رشد قیمت طلا تا سطوح قیمتی 1800 دلار به ازای هر انس شد. با این حال سخنرانی اخیر رئیس فدرال رزرو در رابطه با سیاست‌­های بانک مرکزی و اولویت دهی به کنترل تورم، باعث شد که افزایش نرخ بهره 0.75 درصدی در ماه سپتامبر مورد انتظار بازار باشد. در نتیجه انتظار تقویت شاخص دلار، قیمت طلا مجددا با کاهش نسبی مواجه شد و در حال حاضر در محدود 1720 دلار معامله می‌­شود.

قیمت

مقدار در ماه مورد بررسی

مقدار در ماه قبل

درصد تغییر

طلا (دلار به ازای هر انس)

1736

1724

1%

 

قیمت مس

قیمت مس نیز تحت تاثیر بهبود شاخص‌­های تورمی آمریکا که نوسانات شاخص دلار را در پی داشت، تا حدوده 8000 دلار به ازای هر تن افزایش یافت. با این حال اعمال سیاست­‌های انقباضی و خطر کاهش رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و چین از عواملی است که باعث می‌­شود انتظار داشت قیمت مس در ماه­‌های آتی با کاهش همراه باشد.

قیمت

مقدار در ماه مورد بررسی

مقدار در ماه قبل

درصد تغییر

مس (دلار به ازای هر تن)

8,051

7,411

%9



 قیمت روی

قیمت فلز روی با افزایش نسبی همراه بوده که به دلیل نگرانی از کاهش عرضه به دنبال کاهش تولیدات کارخانه‌­ها است. تولید در کارخانه‌­های اتحادیه اروپا به دلیل بحران انرژی کاهش یافته و گرمای بی‌­سابقه و وقوع بحران برق در چین نیز سبب تعطیلی فعالیت برخی کارخانه‌­ها شده است؛ لذا کسری فلز روی برای پایان سال جاری پیش‌­بینی می­‌شود. قیمت فلز روی در تیر ماه تحت تاثیر کاهش رشد اقتصادی و اعمال سیاست‌­های انقباضی بانک مرکزی آمریکا به سطوح کمتر از 3500 دلار به ازای هر تن کاهش یافته بود.

قیمت

مقدار در ماه مورد بررسی

مقدار در ماه قبل

درصد تغییر

روی (دلار به ازای هر تن)

3,510

2,994

%17

 

قیمت فولاد و سنگ آهن

قیمت بیلت فولاد   [1] در مرداد ماه همچنان با روند نزولی همراه بود و از محدوده‌­ی 567 دلار به ازای هر تن به 520 دلار به ازای هر تن کاهش یافت. قیمت بیلت صادراتی ایران در هفته آخر مرداد ماه در محدوده 457 دلار به ازای هر تن بود که علی­رغم رشد قیمت نسبت به هفته قبل، هنوز قیمت پایینی محسوب می­‌شود. از دلایل بروز رکود در بازار فولاد باید به شدت گرفتن نگرانی‌­ها درباره رشد اقتصادی چین و نگرانی از وقوع بحران مسکن در این کشور اشاره کرد که همراه با کاهش قیمت­‌های عرضه توسط فولادسازان روسی شدت گرفته است. دیگر عامل تاثیرگذار وفوع موج گرمای شدید در جنوب چین است که تقاضای برق را افزایش داده و بحران برق باعث تعطیلی فعالیت برخی کارخانه­‌ها در این کشور شده است.  قیمت سنگ آهن   [2] در مرداد ماه در محدوده 105 الی 109 دلار  به ازای هر تن در نوسان بود و در ابتدای ماه با مقداری افزایش قیمت همراه شد که به دلیل ضعف تقاضا و مازاد عرضه مجددا قیمت کاهش یافت.

 

قیمت اتیلن

 قیمت اتیلن   [3] در مرداد ماه همچنان روند نزولی داشته و از محدوده 870 دلار به 790 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.  ضعف تقاضا در بازارهای اتیلن آسیایی و صنایع پایین‌­دستی مشهود است و تقاضای ضعیف باعث کاهش ظرفیت تولیدکنندگان اتیلن شده است. اسپرد نفتا-اتیلن در حدود 200 دلار است که کمتر از اسپرد معمولی 300 دلاری است. افزایش قیمت نفتا به همراه افت قیمت اتیلن، حاشیه سود تولیدکنندگان را کاهش داده و نگرانی بابت افت بیشتر ظرفیت تولید وجود دارد. 

 

قیمت پلی­‌اتیلن سبک و سنگین 


ضعف تقاضا برای پلی‌­اتیلن سبک   [4] باعث شد قیمت در مرداد ماه از محدوده 1220 دلار به 1130 دلار به ازای هر تن کاهش یابد. قیمت پلی‌­اتیلن سنگین نیز از محدوده 1000 دلار به 960 دلار کاهش یافت. کاهش قیمت مداوم نشان­‌دهنده ورود این صنعت به سیکل نزولی است که در اثر کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان و کاهش تقاضای جهانی به دلیل چشم‌­انداز ضعیف رشد اقتصادی و شدت گرفتن تورم رخ داده است. 

 

قیمت متانول


قیمت متانول در بازار چین نیز با کاهش همراه بوده و اکنون در محدوده 315 دلار به ازای هر تن معامله می‌­شود. کاهش قیمت تحت تاثیر ضعف تقاضای صنایع پایین‌­دستی و وقوع بحران برق در چین است که تعطیلی برخی کارخانه را در پی داشته است. موجود کالا در واحدهای MTO چین (تبدیل متانول به الفین) بالا است و تقاضا ضعیف ارزیابی شده است.



بخش دوم:

بررسی رویدادها اقتصاد جهانی:




اقتصاد آمریکا


امید به کنترل وضعیت تورم

آمار منتشر شده در ماه جولای امیدوار کننده بوده و در صورت استمرار، می‌­تواند نگرانی در مورد بروز رکود تورمی در اقتصاد آمریکا را کاهش دهد؛ با کاهش قیمت انرژی، نرخ تورم از 9.1% به %8.5 کاهش یافت. نرخ بیکاری نیز از 3.6% به 3.5% درصد کاهش یافته و افزایش حداقل حقوق و دستمزد با 0.5% رشد همراه بود. نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان نشان می­‌داد که پس از انتشار آمار اقتصادی مثبت از بهبود وضعیت تورم، انتظار داشتند نرخ بهره با شتاب کمتر و به میزان 0.5 درصدی افزایش یابد. با این حال آخرین سخنرانی رئیس فدرال رزرو نشان می­‌دهد که بانک مرکزی آمریکا همچنان بر کنترل تورم متمرکز است و در نتیجه انتظار می‌­رود در ماه سپتامبر، نرخ بهره (فدرال فاند) با 0.75 درصد افزایش به از حدود 2.5 درصد به حدود 3.3 درصد افزایش یابد.


اقتصاد چین

تضعیف غیرمنتظره شاخص‌­های تولیدی

کاهش غیرمنتظره شاخص مدیران خرید و رشد کمتر از انتظار شاخص تولیدات صنعتی و سرمایه‌­گذاری در دارایی ثابت در ماه جولای، باعث شده که عدم قطعیت در مورد رشد اقتصادی این کشور شدت گیرد. ادامه سیاست کووید-صفر و بحران انرژی و تورم جهان، از عواملی است که رشد اقتصادی چین را با تهدید مواجه می‌­کند. شاخص PMI (شاخص مدیران خرید) چین در ماه جولای نیز در محدوده 49 درصد گزارش شده که در مقایسه با ماه قبل با 1.2 واحد کاهش همراه است. تولیدکنندگان در چین با مشکل افزایش قیمت مواد خام روبرو هستند که حاشیه سود فعالیت‌­های تولیدی کاهش می­‌دهد. شاخص تولیدات صنعتی در چین با رشد 3.8 درصدی همراه بود که نسبت به ماه قبل 0.1 درصد کاهش داشته و تورم سالانه مصرف کننده در ماه جولای به 2.7 درصد رسید که نسبت به تورم 2.5 درصد ماه قبل، افزایش داشته و بالاترین نرخ تورم از سال 2020 است. تورم تولیدکننده ماه جولای 4.2 درصد گزارش شده که نسبت به ماه قبل (6.1 درصد) با کاهش همراه است. دلیل کاهش تورم تولید کننده در چین، کاهش قیمت جهانی کالاهای پایه است. میانگین نرخ بیکاری ماه جولای 5.4 درصد گزارش شده که نسبت به ماه قبل (5.5 درصد) کاهش یافته است ولی همچنان بالاتر از میانگین نرخ بیکاری 5.2 درصدی این کشور در 4 سال اخیر است.


 

اقتصاد اروپا

آمادگی اروپا برای بحران گاز

نرخ بیکاری در حوزه یورو در ماه ژوئن در محدوده 6.7 درصد بدون تغییر نسبت به ماه قبل اعلام شد. نرخ بیکاری در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 0.6 درصد کاهش داشته است. نرخ بیکار در ماه جولای نیز با کاهش 0.1 درصدی نسبت به ماه قبل همراه بوده است. نرخ تورم نقطه به نقطه ماه جولای به میزان 8.9% اعلام شد که نسبت به ماه قبل 0.3% افزایش داشته است. این درحالی است که نرخ تورم سال گذشته در محدوده 2.5% بود. علی­رغم چالش‌­های فراوان کشورهای اروپایی، رشد اقتصادی حوزه یورو در سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سه ماهه قبل حدود 0.6 درصد اعلام شد. رشد اقتصادی در سوئد، اسپانیا و ایتالیا بهتر از انتظارات بود در حالی‌که آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، رشد اقتصادی صفر درصدی را تجربه کرد. عامل مهم نگران­‌کننده در فصل سرمای برای کشورهای اروپایی، مساله­‌ی تامین گاز است که ریسک منطقه را افزایش می‌­دهد. اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی این ریسک را جدی دانسته و برنامه‌­ای پیشنهادی برای کاهش 15% گاز تا بهار سال آینده ارائه کرده است. طبق این برنامه از کشورهای عضو اتحادیه درخواست شده تا برنامه اضطراری خود را برای کاهش تقاضای گاز ارائه داده و هر دو ماه یک‌بار عملکرد خود را گزارش دهند. اتحادیه اروپا به کشورهای عضو هشدار داده در صورتی که هم­‌اکنون مصرف خود را به میزان قابل توجهی کاهش ندهند، در صورت قطع صادرات گاز روسیه با مشکل تامین سوخت در زمستان مواجه خواهند شد. هرچند برخی کشورهای عضو اتحادیه از جمله لهستان به دلیل تکمیل ذخایر گازی مورد نیاز، با برنامه کاهش اجباری مصرف گاز مخالفت کرده­‌اند؛ کمیسیون اروپا همچنان بر کاهش ضرورت کاهش مصرف گاز تاکید داشته تا در صورت قطعی گاز از سوی روسیه غافلگیر نشده و مانع از کاهش رشد اقتصادی اتحادیه به دلیل کمبود گاز شود.


 

افزایش تنش­‌ها در عراق

همانطور که در گزارشات پیشین اشاره شد، در بین کشورهای همسایه، عراق شاهد تحولات سیاسی است که بیشتر ناشی از اختلافات بین احزاب است. عراق طولانی‌ترین دوره انسداد سیاسی پس از انتخابات پارلمانی را تجربه کرده و گروه‌های سیاسی عراقی تاکنون موفق به انتخاب رئیس جمهوری و تشکیل دولت جدید نشده‌اند. اخبار منتشره حاکی از آن است پس از اعلام­ کناره‌­گیری مقتدی صدر از صحنه­‌ی سیاست و اعلام ممنوعیت فعالیت‌­های سیاسی کلیه دفاتر وابسته، باعث افزایش تنش­‌ها در روزهای اخیر شده است. علی­رغم آنکه برخی تحلیل‌گران انتظار دارند که این تنش‌­ها طی روزهای آتی کاهش یابد، همچنان خطر عمیق شدن بحران سیاسی بر کشور عراق سایه افکنده است؛ چرا که تنش‌­های اخیر به درگیری مسلحانه بین طرفداران احزاب منجر شده است.  




بخش سوم:

بررسی رویدادهای اقتصاد ایران


 بازار سرمایه  


در مرداد ماه شاخص کل بورس اوراق بهادار و شاخص فرابورس 3 درصد کاهش یافتند. علی­رغم انتشار گزارشات امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌­ای ایران، با ادامه روند نزولی قیمت‌­های جهانی و انتظار کاهش درآمد شرکت‌­ها، روند خروج پول از بازار سرمایه ادامه داشته است. قیمت سکه طلا و نرخ دلار در این مدت به ترتیب با 8 درصد کاهش همراه بود.


 



کاهش نرخ تورم نقطه‌­ای در مرداد ماه

نرخ تورم نقطه‌­ای در مرداد ماه سال جاری به 52% رسید که نسبت به ماه قبل 2 واحد درصد کاهش یافته است؛ نرخ تورم سالانه در مرداد ماه 41.5 درصد اعلام شده که در مقایسه با ماه قبل 1.0 واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌­ای گروه "خوراکی‌­ها، آشامیدنی‌­ها و دخانیات" با افزایش 6 واحد درصد به 80 درصد رسیده و گروه "کالاهای غیرخوراکی و خدمات" بدون تغییر نسبت به ماه قبل، 37 درصد باقی مانده است. در گروه "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه "ادویه و چاشنی" (سس مایونز و سس گوجه فرنگی) و گروه "نان و غلات" (کیک و بیسکوییت) است. در گروه "کالاهای غیرخوراکی و خدمات"، گروه "بهداشت و درمان" (انواع دارو) و گروه "هتل و رستوران" (غذاهای سرو شده در رستوران) و در گروه "مسکن، آب و برق و سوخت " اجاره بها با رشد 32% بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین گروه "گوشت قرمز و گوشت ماکیان" (مرغ ماشینی) و گروه روغنی‌­ها و چربی‌­ها" (روغن نباتی جامد) نسبت به ماه قبل به ترتیب 0.6 و 0.3 درصد کاهش قیمت داشتند.

 

افزایش تورم تولیدکننده در فصل بهار


انتشار تورم تولیدکننده مرکز آمار نشان ­می‌­دهد که تورم تولیدکننده در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) حدود 50 درصد و نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) حدود 16 درصد است. بیشترین تورم نقطه به نقطه فصل بهار متعلق به تولیدکنندگان در بخش کشاورزی با بیش از 66 درصد رشد قیمت و کمترین تورم تولیدکننده در بخش برق با تورم 8 درصدی است.


 


ایران در بین 10 کشور با بیشترین تورم مواد غذایی

 در گزارش منتشر شده بانک جهانی در آگوست درباره‌­ی امنیت مواد غذایی، ایران در میان 10 کشور بیشترین تورم مواد غذایی در سال جاری میلادی، جایگاه ششم را کسب کرده است. کشورهای لبنان، زیمباوه، ونزوئلا، ترکیه و سریلانکا به ترتیب جایگاه اول تا پنجم را دارند. در این گزارش ذکر شده است که با توافقی مابین نمایندگان روسیه و اوکراین با وساطت نمایندگان ترکیه و سازمان ملل انجام شد، اولین کشتی غلات از اودسا در اول اگوست حرکت کرده است. هرچند صادرات غلات از اوکراین از سرگرفته شده، ولی همچنان امنیت غذایی جهان با چالش مواجه است و نگرانی‌­ها در مورد محدودیت‌­های صادراتی پا برجاست. قیمت گندم و ذرت در 1 جولای و 17 جولای به سطوح قیمتی پیش از شروع جنگ بازگشته، ولی همچنان قیمت­ این غلات 50 درصد بالاتر از قیمت‌­های 30 ماه گذشته است. صادرات اوکراین پیش از جنگ، 4 میلیون تن غلات (گندم و ذرت) و 430 هزار تن روغن آفتاب گردان در ماه بوده که نشان دهنده اهمیت کشور اوکراین در این زمینه است.


 


تحولات بازار مسکن

براساس گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی، متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده در تهران 42.7 ميليون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب افزايش 2.5 و 38 درصدي را نشان مي‌دهد. تعداد آپارتمان‌هاي مسکوني معامله شده در شهر تهران به حدود 7.8 هزار واحد مسکوني رسيد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 24 درصد کاهش و 42 درصد افزايش نشان مي­‌دهد. بررسي شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و کل مناطق شهري در مردادماه نشان­‌دهنده رشد به ترتيب معادل 45 و 51 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل ميباشد. رشد ماهانه شاخص اجاره بها در مردادماه در شهر تهران و کل مناطق شهري به ترتيب معادل 4.6 و 4.7 درصد مي‌­باشد.


 



بهبود تجارت کالایی ایران

هرچند آمار تجارت در 5 ماهه اول سال جاری که حاکی از کاهش حدود ۳.۵ درصدی مقدار صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل بود؛ ولی آمار مرداد ماه نشان‌­دهنده از افزایش ۱۱درصدی مقدار و ۱۸درصدی ارزش صادرات مرداد نسبت به ماه مشابه سال قبل است که حاکی از بهبود شرایط تجارت خارجی کشور است. در گزارش منتشر شده توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاروزی تهران، مبلغ صادرات (بدون نفت خام) در چهار ماهه ابتدای سال 1401 به میزان 17 میلیارد دلار گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 22 درصدی ارزش داشته است. دلیل افزایش ارزش صادرات، رشد 30 درصدی میانگین قیمت است که افت 6 درصدی در مقدار صادرات را جبران کرده است. ارزش واردات در این مدت نیز 17 میلیارد گزارش شده و کسری تجاری چهارماهه به میزان 0.6- میلیارد دلار است. بیشترین مشارکت مثبت در رشد صادرات به دلیل افزایش صادرات پروپان مایع و اوره گزارش شده در حالیکه بنزین بیشترین سهم منفی را در صادرات داشته است.


 



افزایش پلکانی دامنه نوسان

مرحله اول افزایش دامنه نوسان در فروردین ماه سال جاری اجرا شد که در نتیجه آن دامنه نوسان کلیه نمادهای معاملاتی سهام در بازار اول (تابلوی اصلی و فرعی) بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول فرابورس با یک درصد افزایش همراه شد. مرحله دوم افزایش دامنه نوسان شرکت­‌های مذکور از هفتم شهریور ماه سال جاری اجرا شد که دامنه نوسان با یک درصد افزایش به مثبت و منفی 7 درصد تغییر یافت. هدف سازمان بورس افزایش تدریجی دامنه نوسان است و بنابر گزارشات منتشر شده، سازمان بورس هدف­‌گذاری برای دامنه نوسان 10 درصدی تا پایان سال جاری را دست دارد. این اقدام سازمان رویدادی مثبت تلقی شده که می‌­تواند باعث کاهش معاملات هیجانی شود.


 




کاهش شاخص مدیران خرید در تیر ماه

به گزارش اتاق بازرگانی ایران شاخص مدیران خرید در تیر ماه در محدوده 50.1 است که نسبت به ماه قبل (54.7) کاهش قابل توجهی داشته است. در این ماه دو مولفه میزان سفارشات جدید و موجودی اولیه یا لوازم خریداری شده زیر 50 ثبت شده­‌اند. شاخص میزان فعالیت‌های کسب و کار در تیر ماه (50.8) در مقایسه با خرداد ماه کاهش زیادی داشته و بیشتر کاهش و رکود در بخش ساختمان گزارش شده است. شاخص میزان فروش محصولات نیز در تیرماه کمترین میزان را طی سه ماه اخیر داشته است. نوسانات قیمتی، کمبود شدید نقدینگی و پایین بودن قدرت خرید مشتریان و کاهش صادرات، کاهش فروش محصولات را به دنبال داشته است. بسیاری از تولیدکنندگان در تیرماه با مشکل قطعی برق مواجه بودند که باعث پایین آوردن ظرفیت تولید شده است. دیگر عوامل تاثیرگذار شامل کمبود شدید نقدینگی و کاهش قدرت خرید مشتریان به دلیل تورم بالای چند ماه اخیر است. افزایش قیمت‌­ها و کاهش قدرت خرید مشتریان بر صنایع کلیدی مورد نیاز جامعه یعنی مواد غذایی و پوشاک و چرم تاثیر گذار بوده و این صنایع با کاهش زیاد تقاضا مواجه بودند. کمترین میزان شاخص در بخش انتظارات تولید برای صنعت پوشاک و چرم گزارش شده است. در ادامه به برخی مشکلات اصلی از دید فعالان اقتصادی در تیر ماه 1401 اشاره می‌­شود:

 

  • کمبود شدید نقدینگی مشتریان باعث شده تا در بسیاری از صنایع، تولیدکنندگان با کاهش تقاضا روبه‌رو باشند. (صنایع غذایی، صنایع پوشاک و چرم )
  • نحوه رفع تعهدات ارزی برای تولیدکنندگان بسیار مشکل­‌زا شده است. اصلاح نحوه رفع تعهد ارزی و پیشنهاد فعالان اقتصادی خرید ارز حاصل از صادرات توسط صرافی‌ها با هدف رونق در صادرات و کاهش نرخ ارز بدون نیاز به درآمد نفتی است.
  • بسیاری از تولید کنندگان در تأمین سرمایه در گردش خود با مشکل روبرو هستند و از طرفی دولت بازپرداخت بدهی‌های خود را در قبال تعهدات انجام نمی‌دهد. بانک‌ها نیز در تأمین سرمایه در تخصیص وام بانکی تعلل و موانع بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کنند.
  • قطعی و کمبود برق باعث می‌شود تا بسیاری از شرکت‌ها با ظرفیت پایین تولید کرده و بعضی از خطوط تولید تعطیل باشند.
  • عدم تولید برخی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع لاستیک و پلاستیک از سوی پتروشیمی‌­ها و کمبود آن در بازار باعث شده تا صنایع پایین دستی با تعطیلی برخی از خطوط تولید روبرو شوند. (صنایع لاستیک و پلاستیک)
  • رکود مسکن بر رکود بازار کانی غیرفلزی تأثیر داشته و در مورد صنایع سرامیکی واردات هم بر کاهش تقاضای داخلی تأثیر منفی دارد. از سوی دیگر تعطیلات محرم بر بازار صادرات عراق تأثیرگذار خواهد بود و پیش‌بینی کاهش تولید در مرداد ماه وجود دارد.(صنایع کانی غیرفلزی)
  • به دلیل افزایش مواد اولیه و در نتیجه افزایش قیمت تمام‌شده تقاضای مشتریان در صنایع موادغذایی، پوشاک و چرم بسیار پایین آمده است. (صنایع مواد غذایی و پوشاک و چرم)
  • در بخش خدمات ارتباطات از آنجا که بخش عمده­‌ای از مشتریان بخش دولتی است و بدهی و تعهدات خود را بازپرداخت نمی‌کنند، شرکت‌ها با کاهش شدید نقدینگی و تعدیل نیروی انسانی روبرو هستند
  • رکود بازار و کاهش تقاضای مشتریان و کمبود نقدینگی باعث می‌شود تا بسیاری از صنایع تحت تاثیر قرار گیرند
  • تعطیلات تابستان و محرم، کاهش قیمت مواد اولیه در بورس در شرایطی که شرکت‌ها با مواد قبلی تولید کردند و انتظار کاهش قیمت محصول از جانب مشتریان به دنبال داشته و همچین عدم همکاری سازمان غذا و دارو برای صدور کدهای مربوطه و مجوزهای لازم، باعث کاهش تولید شده است.(صنایع شیمیایی)

 



چالش‌­های زیست محیطی و بحران آب

 

چالش‌­های محیط زیست در سال‌­های اخیر بیشتر نمود پیدا کرده و باعث شده افزایش اهمیت این حوزه در میان فعالان اجتماعی و اقتصادی شده است. از جمله چالش‌­های محیط زیستی کشور در مرداد ماه، بحران تامین آب در شهر همدان است که به دنبال کاهش بارش‌­ها و کاهش سطح ذخایر آبی سد اکباتان رخ داده است. جهت رفع این معضل از سرگیری طرح انتقال آب از سد تالوار (در بیجار کردستان) به همدان و احداث 6 حلقه چاه در روستای آق حصار همدان رقم خورده است. هرچند بحران خشکسالی فعلی ارتباط مستقیم با کمبود آب‌­های زیرزمینی ندارد ولی از سوی فعالان محیط زیست انتقاداتی به روش‌­های آبیاری کشاورزی استان همدان وارد است که منجر به کاهش سطوح آب زیرزمینی می‌­شود. همین‌طور به فعالیت نیروگاه شهید مفتح همدان انتقاداتی وارد است که موجب کاهش سطح آب­‌های زیرزمینی و ایجاد فروچاله در اطراف آن شده است.




 

 

 

 

منابع:

 

  https://www.cnbc.com/2022/07/31/chinas-manufacturing-pmi-in-july-as-covid-flares-up.html





  • گزارش منتشر شده در خصوص بحران برق در چین در سایت کالا خبر به آدرس ذیل:

https://www.imereport.ir/news/78513/%D8%AA%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%B2%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DB%8C-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86

  • گزارش منتشر شده در سایت اتحادیه اروپا درباره برنامه کاهش مصرف گاز به آدرس ذیل:
  • https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_22_4608

  • گزارش منتشر شده در خصوص افزایش دامنه نوسان در سایت خبری تجارت نیوز به لینک ذیل:

https://tejaratnews.com/%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87

https://www.farsnews.ir/hamedan/news/14010529000198/%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%A2%D8%A8%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%A2%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%DB%B6-%D8%AD%D9%84%D9%82%D9%87



 

 [1] -CIS black sea

   

 [2] -CFR China

   

 [3] -FOB Korea

   

 [4] -CFR China

   

آخرین مطالب پژوهشیمشاهده همه