1401-09-26

واحد مطالعات کلان شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان، گزارش بررسی‌های خود در زمینه اقتصاد کلان را در آبان سال ۱۴۰۱ منتشر کرد

برای دریافت نسخه PDF گزارش اینجا را کلیک کنید

معیار

آبان 1401

مهر 1401

تغییر

آبان 1400

تغییر

نرخ ارز

 (ریال/دلار آمریکا)

352,000

327،660


%7


282,960


24%


قیمت نفت

(دلار/ بشکه نفت)

87


93


7-%

78


%11


قیمت سکه طرح جدید (ریال)

163,020,000


149,720,000


%9

124,260,000


%31

قیمت اونس طلا

(دلار / انس)

1,737

1,657

%5


1,845


6-%

قیمت جهانی مس

(دلار / تن)

7,921


7,647

4%

9,649


18-%

قیمت جهانی روی

(دلار/تن)

2,920


 2,948

1-%

3,230


10-%

قیمت جهانی آلومینیوم

(دلار / تن)

2,385


  2,225

%7

2,682


24-%

شاخص کل بورس

1,408,598


      1,308,000

%8

1,386,935


%2

متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران

 (میلیون ریال)

467

437

%10

320

%46

تعداد معاملات واحد مسکونی

8,005

5,416

%48

7,304

%10

نرخ تورم سالانه

%44

%42.9

%1

%35.7

8-%




بخش اول:

بررسی بازارهای کالایی

با کاهش نرخ تورم در آمریکا، این احتمال تقویت شد که بانک مرکزی آمریکا سرعت افزایش نرخ بهره در جلسات بعدی را کاهش دهد. این پیش‌بینی افزایش قیمت در بیشتر بازارهای کالایی را به همراه داشت. با این‌حال قیمت نفت تحت تاثیر عواملی از جمله افزایش محدودیت‌های قرنطینه در چین، توافق برای از سرگیری همکاری ونزوئلا و آمریکا در صنعت نفت در پی تسهیل تحریم‌ها و در نهایت احتمال اعمال سقف قیمت خرید نفت از روسیه در نشست گروه هفت، کاهش یافت. در ادامه به بررسی عوامل موثر در تغییرات قیمت نفت، طلا، مس، روی و سنگ آهن پرداخته می‌شود:

قیمت نفت برنت

قیمت نفت در ماه گذشته تحت تاثیر عواملی از جمله افزایش محدودیت‌های کووید، تسهیل تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا و توافق همکاری مجدد آمریکا با ونزوئلا موجب شد بهای نفت به 87 دلار برسد. از دیگر اخبار تاثیرگذار در بازار نفت، توافق کشورهای گروه هفت، استرالیا و اعضای اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمت 60 دلار به ازای هر بشکه برای نفت روسیه است که از 5 دسامبر یا فاصله کوتاهی پس از آن اجرایی ‌شود. هدف از تعیین سقف قیمت، کاهش درآمد روسیه از فروش نفت است که توانایی مالی این کشور برای جنگ با اوکراین را کاهش دهد. کاهش تقاضای اروپا برای واردات نفت از روسیه و تقاضای ضعیف هند و چین به امید تعیین سقف قیمت نفت روسیه، نیز در کاهش قیمت نفت در ماه گذشته موثر بوده است.

اوپک در گزارش ماه نوامبر خود با توجه به نااطمینانی‌های پیش روی اقتصاد جهانی و ادامه محدودیت‌های کرونایی در چین، رشد تقاضای نفت برای سال جاری و سال آتی به ترتیب 5/2 و 2/2 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌کند که نسبت به پیش‌بینی ارائه شده درگزارش قبل، 100 هزار بشکه‌ در روز کاهش یافته است. پیش‌بینی از تقاضای نفت در سال‌های 2022 و 2023 به ترتیب 6/99 و 8/101 میلیون بشکه در روز است.

قیمت

مقدار در ماه مورد بررسی

مقدار در ماه قبل

درصد تغییر

نفت (دلار به ازای هر بشکه)

87

93

7-%

 

قیمت  انس طلا

با شروع سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره از ماه مارس سال جاری، قیمت طلا روند نزولی داشته است. با این حال در ماه گذشته با توجه به پیش‌بینی تحلیل‌گران از کاهش شدت سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و تضعیف قیمت دلار آمریکا، قیمت انس طلا با رشد همراه بود و به قیمت 1750 دلار به ازای هر انس رسید. داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی دنیا در 3 ماهه سوم سال جاری میلادی بیش از هر زمان دیگری اقدام به خرید طلا کرده‌اند. ترکیه، ازبکستان و هند بزرگترین خریداران طلا در سه ماهه سوم امسال بودند.

قیمت

مقدار در ماه مورد بررسی

مقدار در ماه قبل

درصد تغییر

طلا (دلار به ازای هر انس)

1،737

1،657

5%


قیمت مس

قیمت مس در ماه اخیر باتوجه به دلایلی از جمله کاهش محدودیت های کرونایی چین، کاهش ارزش دلار آمریکا و کاهش موجودی‌های انبار بورس فلزات لندن، رشد قابل توجهی را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد و به محدوده 8052 دلار رسید. همچنین کاهش تولید مس در کشور پرو به عنوان یکی از بزرگترین عرضه‌کنندگان مس در دنیا از دیگر عوامل تاثیر گذار بود که باعث شد حتی در مقطعی قیمت مس به محدوده 8400 دلار نیز برسد. 

قیمت

مقدار در ماه مورد بررسی

مقدار در ماه قبل

درصد تغییر

مس (دلار به ازای هر تن)

7،921

7،646

4%


 قیمت روی

پس از افت سنگین و قابل توجه قیمت روی در ماه گذشته، قیمت روی در آبان ماه با افزایش همراه شد و به محدوده 3000 دلار به ازای هر تن رسید. کاهش تولید روی در اروپا، کاهش ذخایر روی، افزایش تقاضا در پی رشد تولید ماشین‌های برقی در اندونزی از عواملی است که موجب شد که قیمت روی در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل میلادی در حدود 7 درصد تقویت شود. در ادامه قیمت روی با کاهش نسبی همراه بود و تا پایان آبان ماه به 2920 دلار به ازای هر تن رسید.

قیمت

مقدار در ماه مورد بررسی

مقدار در ماه قبل

درصد تغییر

روی (دلار به ازای هر تن)

2،920

2،948

1-%


قیمت سنگ آهن

سنگ آهن در ماه گذشته در پی افزایش تقاضای چین و وعده‌های دولت چین برای حمایت از شرکت‌های ساختمانی افزایش یافت و به محدوده 92 دلار به ازای هرتن رسید و رشد 5 درصدی را در ماه گذشته تجربه کرد.





بخش دوم:

بررسی رویدادها اقتصاد جهانی

سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا به منظور کنترل تورم با موفقیت همراه بود و باعث شد که تورم ماه اکتبر به کمترین سطح تورم ماه‌های اخیر برسد. در صورت استمرار کاهش سطح تورم، انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا از شتاب افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی بکاهد. در این میان اقتصاد چین با تهدیدهای ناشی از افزایش بیش از انتظار آمار مبتلایان به کرونا و اعتراضات ناشی از سیاست‌های سخت‌گیرانه کووید-صفر مواجه است که ریسک تنش‌های اجتماعی در این اقتصاد را افزایش داده است. شیوع مجدد بیماری در چین و استمرار محدودیت‌های قرنطینه علاوه بر کاهش رشد اقتصادی این کشور، تقاضا در بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اقتصاد اروپا همچنان با چالش افزایش نرخ تورم دست به گریبان است و علی‌رغم افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا ، بیشترین سطح تورم از زمان تشکیل اتحادیه را تجربه می‌کند.


اقتصاد آمریکا

کنترل تورم و احتمال کاهش شدت افزایش نرخ بهره

تورم سالانه آمریکا در ماه اکتبر به 7/7 درصد رسید که کمترین سطح 8 ماه اخیر است و تورم سالانه بدون احتساب هزینه غذا و انرژی [1] به 6/3 درصد رسید که 3/0 درصد کمتر از ماه پیش است. در جلسه ماه نوامبر بانک مرکزی آمریکا، برای مقابله با تورم نرخ فدرال فاند [2] را برای چهارمین بار متوالی در سال جاری به میزان 75/0 درصد افزایش داد و در حال حاضر این نرخ در محدوده 4 درصد است. موسسه اس اند پی [3] پیش‌بینی کرده که بانک مرکزی آمریکا سیاست مبنی بر افزایش نرخ در ماه بعد 5/0 درصد و در ماه‌های فوریه و مارس افزایش‌های 25/0 درصدی را دنبال کند و در نهایت نرخ بهره به محدوده 5 درصد برسد. گرچه طبق اعلام رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس ، همه چیز به مسیر تورم بستگی دارد و برای اطمینان از کنترل تورم امکان دارد افزایش نرخ تا رسیدن به محدوده 7 درصد ادامه یابد. نرخ بیکاری در ماه اکتبر 7/3 درصد اعلام شد که بر خلاف ماه قبل، افزایش داشته است. همچنین موسسات اس اند و جی پی مورگان پی پیش‌­بینی می‌کنند که اقتصاد آمریکا سال آینده وارد دوراه­ی رکود خفیفی شود. طبق اظهارات رئیس قبلی فدرال رزرو بوستون نیز وقوع رکود اقتصادی خفیف در سال 2023 بسیار محتمل است.

 


اقتصاد چین

تهدید رشد اقتصادی چین با افزایش آمار مبتلایان کرونا 


اقتصاد چین همچنان زیر سایه‌ی تهدید محدودیت‌های سخت‌گیرانه کووید-صفر است. افزایش مبتلایان به کرونا در ماه اکتبر به بیشترین میزان هفت ماه اخیر، باعث اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای سخت‌گیرانه بر مناطق پر جمعیت چین شد. علی‌رغم آنکه ادامه سیاست‌های کووید صفر با اعتراضات مردمی بی‌سابقه همراه است، مقامات رسمی بر ادامه این سیاست‌ها و سرکوب اعتراض‌ها به وسیله پلیس تاکید دارند. ادامه این اعتراضات می‌تواند علاوه بر تاثیر در کاهش رشد اقتصادی، ریسک تنش‌های اجتماعی را افزایش دهد. تحلیل‌گران موسسات اقتصادی بزرگ دنیا از جمله آکسفورد اکونومیست و نومورا [4]، انتظار دارند با گسترش یا ادامه سیاست‌های کووید صفر، رشد اقتصادی چین تولید ناخالص داخلی کاهش یابد. براساس گزارش موسسه نومورا ، 12 درصد از اقتصاد چین تحت تاثیر محدودیت‌های قرنطینه است و در نتیجه این موسسه پیش‌بینی از رشد اقتصادی سال جاری چین را از 8/2 درصد به 7/2 درصد کاهش داده است. این در حالی‌است که پیش‌بینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی چین در سال جاری به ترتیب 8/2 و 2/3 است. اقتصاد چین علاوه بر مشکلات ناشی از قرنطینه، با افزایش ریسک بدهی در بخش املاک و کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان مواجه است. شاخص مدیران خرید ماه اکتبر 2/49 درصد اعلام شد که 9/0 درصد نسبت ماه پیش کاهش داشته است. تورم ماه اکتبر با 7/0 درصد کاهش به 1/2 درصد رسید. نرخ بیکاری در ماه اکتبر بدون تغییر و در محدوده 5/5 درصد بود.


 



اقتصاد اروپا

اقتصاد اروپا درگیر بیشترین سطح تورم

تورم منطقه یورو 7/10 درصد اعلام شد که بیشترین سطح تورم منطقه یورو است. بانک مرکزی اروپا برای مقابله با تورم، با برای سومین بار متوالی در سال جاری نرخ بهره را به میزان 75/0 درصد افزایش داد و نرخ بهره را به 25/2 درصد رساند. دلیل اصلی افزایش تورم، رشد قیمت انرژی که نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود 9/41 درصد افزایش داشته است. مشکلات ناشی از افزایش قیمت انرژی در افت تمام شاخص‌های اقتصادی تاثیرگذار بوده است. شاخص مدیران خرید منطقه یورو در ماه اکتبر، همچنان کاهش یافته و به 6/48 واحد رسیده است که کمترین میزان نه ماه اخیر است. رشد اقتصادی کشورهای حوزه یورو در سه ماهه سوم سال 2/0 درصد اعلام شد که کمترین میزان رشد اقتصادی شش فصل اخیر است. کشور بریتانیا نیز همانند کشورهای اتحادیه اروپا با چالش افزایش قیمت انرژی مواجه است که باعث افت 2/0 درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال نسبت به دوره قبل شده است.




 




بخش سوم:

بررسی رویدادهای اقتصاد ایران



بازار سرمایه

شاخص بورس در آبان ماه بر خلاف ماه‌های گذشته با روند صعودی داشت و با رشد حدود 8 درصدی، شاخص کل به محدوده 1,400,000 واحد رسید. افزایش نرخ دلار، رشد قیمت‌های جهانی و همچنین سرعت گرفتن عرضه خودرو در بورس کالا که به طبع آن باعث افزایش تقاضا و ایجاد تحرکات مثبت در گروه خودروسازان شد، از جمله دلایل رشد شاخص محسوب می‌شود. با این‌حال همچنان با توجه پیچیده شدن وضعیت سیاسی و اجتماعی موجود در ماه‌های اخیر وضعیت تردید و ابهام و نااطمینانی از سوی فعالان بازار سرمایه وجود دارد.


 



کاهش نرخ تورم نقطه‌­ای در آبان ماه

نرخ تورم نقطه‌­ای در آبان ماه سال جاری با 5/0 واحد کاهش نسبت به ماه قبل به 1/48 درصد رسیده است؛ نرخ تورم سالانه در آبان ماه 44 درصد اعلام شده که در مقایسه با ماه قبل 1/1 واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌­ای گروه"خوراکی‌­ها، آشامیدنی‌­ها و دخانیات" با کاهش 3 واحد درصد به 7/67 درصد رسیده (عمدتا به دلیل کاهش قیمت در گروه روغن و چربی‌­ها) و گروه "کالاهای غیرخوراکی و خدمات" با افزایش 8/0 واحد درصدی به 9/36 درصد رسیده است. در گروه عمده "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه میوه و خشکبار و گروه سبزیجات (گوجه فرنگی و پیاز) است. در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات ، گروه بهداشت و درمان (انواع دارو) و اجاره بها بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.


 



تحولات بازار مسکن

براساس گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی، در آبان ماه متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده در تهران 7/46 ميليون تومان بود که نسبت به ماه قبل افزايش 8/6 درصدي را نشان مي‌­دهد. تعداد آپارتمان‌هاي مسکوني معامله شده در شهر تهران به 8005 هزار واحد مسکوني رسيد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 8/47 و 6/9 درصد افزایش را نشان مي‌­دهد. بررسی شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و کل مناطق شهري در آبان ماه نیز نشان‌­دهنده رشد به ترتيب معادل 8/39 و 45 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. رشد ماهانه شاخص اجاره بها در آبان ماه در شهر تهران و کل مناطق شهري به ترتیب معادل 1/4 و 5 درصد مي‌­باشد.


 



کاهش فعالیت کسب و کارها تحت تاثیر قطعی اینترنت

براساس نظرسنجی از بنگاه‌های اقتصادی کشور، محیط کسب و کار در مهر ماه تحت تاثیر افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و ناآرامی‌های اجتماعی و کندی اینترنت قرار داشته است. شاخص مدیران خرید صنعت (تعدیل فصلی نشده) در مهر ماه 19/50 اعلام شد که کاهش تقریبا 2 واحدی را نسبت به شهریور ماه نشان می‌دهد. شاخص مدیران خرید بخش صنعت در مهر ماه نیز 86/56 اعلام شد که به نسبت ماه قبل با افزایش جزئی همراه است. افت محسوس سفارشات جدید و ادامه روند نزولی موجودی مواد اولیه در مهر ماه گزارش شده است. روند افزایش قیمت مواد اولیه، چشم‌انداز نه‌چندان مثبت فروش و صادرات از دلایل این موضوع است. شاخص مدیران خرید در گروه کانی‌های غیرفلزی افت قابل توجهی نسبت به شهریور ماه داشته که نزدیک شدن به فصل سرما و کاهش فعالیت پروژه‌های عمرانی و ساختمانی منجر به تشدید این وضعیت می‌شود. شاخص مدیران خرید در صنایع پالایشی و پتروشیمی با بهبود همراه بوده که به دلیل رشد نرخ فروش محصولات و افزایش نرخ ارز است. گروه صنایع فلزی بالاترین عدد شاخص مدیران خرید را ثبت کرده که ناشی از بهبود نرخ‌های صادراتی فولادسازان و افزایش فروش بیشتر محصولات فولادی ایرانی در ترکیه است. در گروه لاستیک و پلاستیک شاخص نشان‌دهنده بهبود اندک فعالیت‌هاست. رفع ممنوعیت صادرات لاستیک از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در شهریور ماه از مهم‌ترین اتفاقات موثر در این کسب و کار است. گروه پوشاک و چرم همچنان کمترین عدد شاخص را دارند و کاهش قدرت خرید خانوارها باعث شده که در چهار ماه اخیر محیط کسب و کار این گروه با تنزل همراه باشد.


 



اوراق ارزی

در اواخر آبان ماه بانک مرکزی اوراق گواهی ارزی را با هدف گسترش ابزارهای مالی در شبکه بانکی کشور منتشر کرد که عاملیت آن را بانک ملی ایران به عهده دارد. در مشخصات این اوراق آمده است که این اوراق با نام و معاف از مالیات است و مبنای محاسبه برای تعیین مبلغ ریالی در زمان انتشار، بازخرید و سررسید اوراق؛ نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی است. این اوراق سه ماهه و با سررسید 25 بهمن ۱۴۰۱ است و حداقل میزان خرید اوراق ارزی جدید، معادل ریالی هزار دلار و حداکثر آن ۴ هزار دلار است. استفاده از این ابزار مالی در بازار ارز به عنوان یک راهکار جدید برای جذب سرمایه‌های خرد است و استقبال از این طرح می­‌تواند با کنترل تقاضاهای خرد، تا حدی موجب کاهش نوسانات نرخ ارز شود. اما در مقطع کنونی با توجه به شرایط عدم اطمینان و ثبات که در اقتصاد، احتمال دارد که این با استقبال همراه نشود و بسیاری از افراد ترجیح دهند که اسکناس نقدی نگه دارند و همچنین از آنجا که این اوراق بازار ثانویه ندارند و قابل خرید فروش در بازار نیستند، ممکن است با استقبال کمتری مواجه شود.


 



تاکید بر عدم افزایش نرخ حامل‌های انرژی در سال آینده

براساس اخبار منتشره، رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید بر عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده داشته است. با این‌حال با توجه کسری بودجه دولت و عدم توافق برجام، تحلیل‌گران همچنان ریسک افزایش نرخ حامل‌های انرژی در سال آینده را محتمل است.


 




گمانه‌زنی‌ها در خصوص نرخ دلار در بودجه 1402

با نزدیک شدن به زمان تحویل لایحه بودجه، گمانه‌زنی‌ها در خصوص نرخ دلار در بودجه 1402 شدت گرفته است. در حالی که برآورد نمایندگان مجلس از نرخ دلار در بودجه سال 1402 را در حدود 30 هزار تومان بود، رئیس سازمان برنامه و بودجه این نرخ را 23 هزار تومان اعلام کرد تا به عبارتی دیگر بیان دارد که دولت دنبال افزایش منابع از محل تغییر نرخ ارز نیست. این نرخ در حالی اعلام شده که نرخ دلار بازار آزاد در محدوده 36 هزار تومان و نرخ دلار نیما در محدوده 28 هزار تومان است و در نتیجه با واقعیت‌های اقتصادی منطبق نیست و درآمدهای دولت را کمتر نشان می‌دهد. سایر اخبار غیر رسمی حاکی از در نظر گرفتن فروش صادراتی 1.2 میلیون بشکه نفت در روز با قیمت 70 دلار و نرخ تسعیر ارز 26 هزار تومان برای درآمدهای صادراتی است. این در حالی‌است که براساس گزارش مرکز پژوهش‌ها صادرات نفت خام در حدود 860 هزار بشکه در روز برآورد شده است.
 
 



هشدار بسته شدن درگاه پرداخت شرکت‌های فاقد نماد اعتماد الکترونیک

شرکت پرداخت الکترونیک کارت (شاپرک) در 24 آبان ماه اعلام کرد که پایانه‌های اینترنتی فاقد نماد اعتماد الکترونیک یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد، طی شش هفته آتی غیرفعال خواهند شد. این ابلاغیه با واکنش کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال مواجه شده و 4 شرکت پرداخت‌یار شکایت خود را در این زمینه به دیوان عدالت اداری کشور ارائه کردند که تا کنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. غیرفعال شدن درگاه‌های پرداخت در حالیست که کسب و کارهای کوچک درگیر مشکلات ناشی از قطعی اینترنت هستند و طبق گزارش منتشره شاپرک تعداد و ارزش تراکنش‌ها در مهر ماه با 4 و 2 درصد کاهش نسبت به ماه قبل همراه بوده است.


 



پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان فولاد برای تنظیم بازار آهن اسفنجی

عدم توسعه متوازن زنجیره فولاد، باعث کمبود آهن اسفنجی در کشور شده که براساس گزارش پایش طرح جامع فولاد کشور در صورت پیشرفت طرح‌های در دست اجرا، این کمبود رفع خواهد شد. در حال حاضر مشکلات ناشی از قطعی گاز تولیدکنندگان آهن اسفنجی در فصل پاییز و مشکلات قطعی برق در فصل تابستان باعث کاهش تولید فولاد خام کشور شده است. با نزدیک شدن به فصل سرما و احتمال اعمال محدودیت مصرف گاز، قیمت آهن اسفنجی در ماه‌های اخیر افزایش قابلی توجهی داشته به طوری‌که نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولاد از 57 درصد در مرداد ماه به 65 درصد در معاملات آبان ماه در بورس کالا رسید و برخی از شرکت‌های کوچک فولادسازی مجبور به توقف فعالیت شدند. در این راستا انجمن تولیدکنندگان فولاد پیشنهاداتی برای تنظیم بازار آهن اسفنجی ارائه داده است: اول اینکه کف عرضه ابلاغی به شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی به طور جدی کنترل، اجرایی و پایش شود. دوم؛ با توجه به کمبود شدید عرضه آهن اسفنجی نسبت به تقاضا، شرکت‌های بازرگانی از ورود به رقابت در تالار اصلی منع شوند و تنها تولیدکنندگان فولاد کشور (قوسی و القایی) مجاز به خرید این محصول در رینگ رقابتی باشند. تجار نیز صرفا در مچینگ و در صورت عدم تقاضای واحدهای تولیدی بتوانند آهن اسفنجی را خریداری کنند. سوم؛ ضمن رایزنی با مسئولان ذیربط در وزارت نفت و شرکت ملی گاز برای کاهش محدودیت‌های احتمالی بر واحدهای احیا مستقیم و ایجاد هماهنگی بین شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی، زمینه عرضه مکفی و مستمر آهن اسفنجی در بورس کالا در ماه های آتی سال فراهم شود. بر اساس آخرین اخبار منتشره، وزارت صنعت، معدن و تجارت، کف عرضه جدید محصولات کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و سایر محصولات فولادی را به تفکیک هر شرکت به مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرده است که از دوازدهم آذرماه قابل اجراست.


 


 


 


 


 


 

منابع:

 






















https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/mi/research-analysis/us-weekly-economic-commentary-resilient-consumers.html

https://www.eghtesadnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-57/537637-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%81-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%86

  •  گزارش منتشر شده در خصوص چالش رشد اقتصادی چین به آدرس ذیل:

https://donya-e-eqtesad.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D9%88%D9%84-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-116/3920910-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B1%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%D8%B4%D8%AF



 

 [1] -core inflation

   

 [2] -federal fund rate

   

 [3] -S and P

   

 [4] -Nomura

   

آخرین مطالب پژوهشیمشاهده همه